"Sound education and social change"
to jeden z o艣miu zwyci臋skich projekt贸w konkursu Art for Social Change, przeprowadzonego przez Narodowy Instytut Audiowizualny w ramach przygotowa艅 do Europejskiego Kongresu Kultury.

Jednym z aspekt贸w dzia艂alno艣ci Fundacji Sztuka i Technologia jest realizacja przedsi臋wzi臋膰 edukacyjnych. "Sound education and social change" nawi膮zuje wcze艣niejszego projektu edukacyjnego Fundacji: "Tiru riru - d藕wi臋kowa podr贸偶 od tradycji do awangardy". Jego celem by艂o umo偶liwienie wykluczonym spo艂ecznie dzieciom tw贸rczego kontaktu z muzyk膮 tradycyjn膮 oraz improwizowan膮 muzyk膮 elektroakustyczn膮 i elektroniczn膮. Projekt przeprowadzony zosta艂 w pierwszej po艂owie 2011 roku w Lublinie i Warszawie (Narodowa Galeria Sztuki Zach臋ta) ze 艣rodk贸w Akademii Orange przez Katolickie Stowarzyszenie Pomocy Osobom Potrzebuj膮cym AGAPE, w partnerstwie z Fundacj膮 Sztuka i Technologia oraz Fundacj膮 Muzyka Kres贸w.

W ramach projektu "Sound education and social change", realizowanego podczas Europejskiego Kongresu Kultury, Fundacja Sztuka i Technologia zorganizuje cykl warsztat贸w dotycz膮cych sztuki s艂uchania, sposob贸w transmisji d藕wi臋ku oraz zagadnie艅 zwi膮zanych z muzyk膮 eksperymentaln膮 i tradycyjn膮. Zwie艅czeniem projektu b臋dzie koncert muzyki eksperymentalnej i improwizowanej, w kt贸rym wyst膮pi膮 Krzysztof Orluk, Vasen Piparjuuri i formacja kr39.

Tw贸rcy projektu: Mateusz B膮ka艂a, Sebastian Mac
Kurator: Jaros艂aw Grzesica
Arty艣ci bior膮cy udzia艂 w projekcie: Konrad Chyl, Monika Mami艅ska-Domagalska, Ewa Grochowska, Artur Ma艅ka-Chrzanowski aka Vasen Piparjuuri, Krzysztof Orluk, grupa kr39
Realizacja: Fundacja Sztuka i Technologia

Plan prezentacji i warsztat贸w / 10.09.2011

10:00
Prezentacja edukacyjnej dzia艂alno艣ci Fundacji Sztuka i Technologia oraz szczeg贸艂owe
przybli偶enie projektu ?Tiru Riru?, jego za艂o偶e艅 i wypracowanych produkt贸w.
Prowadzenie: Jaros艂aw Grzesica

11:00
Warsztat ?Aktywne s艂uchanie. Wyodr臋bnianie d藕wi臋k贸w otoczenia?
Prowadzenie: Konrad Chyl

S艂uchanie aktywne to postawa tw贸rczego uczestnictwa w sonosferze. Jest wa偶na dla tw贸rc贸w muzyki konkretnej, ekolog贸w d藕wi臋ku i artyst贸w zajmuj膮cych si臋 now膮 improwizacj膮. Warsztaty maj膮 na celu wyja艣nienie uczestnikom za艂o偶e艅 s艂uchania aktywnego oraz przedstawienie tw贸rczych praktyk z nim zwi膮zanych. W cz臋艣ci pierwszej przybli偶ymy podstawowe poj臋cia zwi膮zane z tematem (pejza偶 d藕wi臋kowy, schizofonia, regeneracja percepcji, redukcjonizm, epistemologia s艂uchania, muzyka konkretna i akuzmatyczna). W cz臋艣ci drugiej odb臋d膮 si臋 膰wiczenia ze s艂uchania i analizy d藕wi臋k贸w otoczenia. W ostatniej ? instrumentalnej ? uczestnicy poznaj膮 techniki wydobywania d藕wi臋k贸w, na kt贸rych opiera si臋 tworzenie muzyki micro-improv (ultra-minimalizm).

12:15
Warsztat ?Przestrze艅 d藕wi臋kowa. Mono, stereo i kwadrofoniczny system transmisji d藕wi臋ku?
Prowadzenie: Mateusz B膮ka艂a i Sebastian Mac

Uczestnicy zapoznaj膮 si臋 z podstawowymi sposobami realizacji i transmisji d藕wi臋ku. Zaprezentowane zostan膮 podstawowe systemy transmisji d藕wi臋ku: mono-, stereo- i kwadrofoniczny, a tak偶e proste, przestrzenne efekty d藕wi臋kowe, takie jak reverb czy delay.

13:15
Warsztat ?Muzyka tradycyjna. Prezentacja spu艣cizny wokalnej i instrumentalnej Europy Wschodniej?
Prowadzenie: Monika Mami艅ska-Domagalska i Ewa Grochowska

Zaprezentowane zostan膮 zagadnienia zwi膮zane z edukacj膮 muzyki tradycyjnej. Uczestnicy b臋d膮 mogli dowiedzie膰 si臋, jak w przyst臋pny spos贸b przekazywa膰 wiedz臋 o muzyce tradycyjnej, jej rytmice i instrumentarium, r贸偶nicach regionalnych oraz uniwersaliach muzycznych i kulturowych. Poznaj膮 r贸wnie偶 tradycyjne zabawy i pie艣ni.

14:15
Warsztat ?Elektroakustyka i improwizacja. Warsztat pracy artysty?
Prowadzenie: Artur Ma艅ka-Chrzanowski aka Vasen Piparjuuri

Warsztat w przyst臋pny spos贸b przybli偶y techniki i narz臋dzia wykorzystywane w tworzeniu muzyki eksperymentalnej.

15:15
Podsumowanie i zako艅czenie
Prowadzenie: Jaros艂aw Grzesica

17:00
Koncert muzyki eksperymentalnej
Wyst膮pi膮: Krzysztof Orluk / Vasen Piparjuuri / kr39

Realizatorzy projektu:


Mateusz B膮ka艂a
pomys艂odawca i koordynator projektu ?Tiru riru?, pracuj膮cy na co dzie艅 z dzie膰mi i m艂odzie偶膮. Muzyk eksploruj膮cy przestrze艅 muzyki elektroakustycznej, eksperymentalnej, noise, muzyki konkretnej i nagra艅 terenowych. Wsp贸艂pracuje z Fundacj膮 Sztuka i Technologia, ze 艣rodowiskiem Warsaw Electronic Festival, O艣rodkiem Mi臋dzykulturowych Inicjatyw Tw贸rczych Rozdro偶a, Lona Records, IHM Records, NikoLabel. Koncertowa艂 mi臋dzy innymi z Aleksiejem Borysowem (Rosja), Ili膮 Bie艂orukowem (Rosja), Zawo艂ok膮 (Ukraina), Jacaszkiem (Polska), HATI (Polska), Gillesem Aubrey (Niemcy), Dario Fariello (W艂ochy), Mirtem (Polska).

Sebastian Mac
gitarzysta tworz膮cy w nurcie muzyki eksperymentalnej, elektroakustycznej i improwizowanej. Wsp贸艂pracuje z O艣rodkiem Mi臋dzykulturowych Inicjatyw Tw贸rczych ?Rozdro偶a?, Fundacj膮 ?Muzyka Kres贸w? oraz Warsaw Electronic Festival. Wsp贸艂tw贸rca projektu edukacyjnego ?Tiru riru?.

Jaros艂aw Grzesica
prezes Fundacji Sztuka i Technologia, szef artystyczny Warsaw Electronic Festival. Muzyk eksperymentalny, kurator projekt贸w nowo-medialnych, producent i promotor sceny nowo-elektronicznej i eksperymentalnej, dziennikarz muzyczny, autor test贸w i warsztat贸w zwi膮zanych z zagadnieniami technologicznymi produkcji d藕wi臋kowej i wizualnej dla witryny www.syntezatory.pl. Kurator wystaw po艣wi臋conych nowym mediom i muzyce elektronicznej, m.in. dla Narodowej Galerii Sztuki Zach臋ta. Muzyk wyst臋puj膮cy w ramach wielu projekt贸w elektronicznych (Gold Plated Face z Toshinori Kondo i in.) oraz solowo jako Seed Project. Wsp贸艂tw贸rca projektu T.A.S.E.E (z Miko艂ajem Trzask膮). Za艂o偶yciel i kierownik WEF Laptop Orchestra.

Monika Mami艅ska-Domagalska
od roku 1991 zwi膮zana z Fundacj膮 ?Muzyka Kres贸w?. Organizatorka sympozj贸w, sesji naukowych, prowadz膮ca warsztaty g艂osowe na terenie ca艂ej Polski, przez kilka lat, wsp贸lnie z Janem Bernadem, prowadz膮ca Zesp贸艂 Mi臋dzynarodowej Szko艂y Muzyki Tradycyjnej. Uczestniczy艂a w przygotowaniu i wydaniu p艂yty ?Pie艣ni polskie?, realizowa艂a program badawczy i cykl warsztat贸w na Suwalszczy藕nie, Bia艂ostocczy藕nie i Lubelszczy藕nie.

Ewa Grochowska
艣piewaczka, nauczycielka 艣piewu tradycyjnego, skrzypaczka; wyk艂adowczyni Mi臋dzynarodowej Szko艂y Muzyki Tradycyjnej w Lublinie (przy Fundacji "Muzyka Kres贸w"). Swoje umiej臋tno艣ci doskonali艂a pod kierunkiem uznanych folkloryst贸w i etnomuzykolog贸w z Polski i Europy 艢rodkowo ? Wschodniej. Jej nauczycielami by艂y te偶 wiejskie 艣piewaczki z Mazowsza, Lubelszczyzny i ukrai艅skiego Polesia oraz ludowi skrzypkowie, m.in. Jan Gaca z Przysta艂owic Ma艂ych. Wsp贸艂tw贸rczyni Kapeli Braci Dziobak贸w z Woli Destymflandzkiej.

Artur Ma艅ka-Chrzanowski
wyst臋puje jako Vasen Piparjuuri. Aktualnie zwi膮zany ze spo艂eczno艣ci膮 Warsaw Electronic Festival. Z jednej strony zafascynowany emocjonalnym wymiarem utwor贸w muzycznych, z drugiej strony ich obiektywn膮, formaln膮 struktur膮. Tworzy zr贸偶nicowan膮 i ambitn膮 form臋 muzyczn膮, pe艂n膮 odniesie艅 do osi膮gni臋膰 Aphex Twina czy Dither.

Krzysztof Orluk
tw贸rca muzyki ambient, drone, eksperymentalnej i minimalnej, zajmuje si臋 tak偶e sound designem i masteringiem. Muzyka Orluka jest kompromisem mi臋dzy 艣wiatem cyfrowym i analogowym, d藕wi臋kami akustycznymi i elektroakustycznymi, z dodatkiem nagra艅 terenowych. Prezentowa艂 swoje prace podczas Warsaw Electronic Festival, festiwalu Tauron Nowa Muzyka, Wro Art Biennale, Warsaw Summer Jazz Days, Festiwalu Ambientalnego, Nu:Fonia Festiwal, w ramach projektu ?Tiru Riru?, jak r贸wnie偶 w Planetarium Instytutu Fizyki Akademii im. Jana D艂ugosza w Cz臋stochowie i Polskim Radio EURO. Autor dw贸ch oficjalnych wydawnictw p艂ytowych. Jego utwory wesz艂y r贸wnie偶 w sk艂ad kilku sk艂adanek VA.

kr39
formacja 艂膮cz膮ca tradycyjny 艣piew z improwizowan膮 muzyk膮 elektroakustyczn膮. Grupa koncertowa艂a m.in. na: Warsaw Electronic Festival, Museumssommernacht Dresden i Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej ?Kody?. Zesp贸艂 tworz膮: Monika Mami艅ska-Domagalska, Konrad Chyl, Sebastian Mac i Mateusz B膮ka艂a.


One of eight winning projects selected in the Art for Social Change competition conducted by the National Audiovisual Institute as part of the preparations for the European Culture Congress.

The initiative named "Sound education and social change" refers to an educational aspect of the activity of the Foundation for Art and Technology, exemplified by the project "Tiru riru. Sound trip from tradition to avant-garde". "Tiru riru" was realized in the first half of 2011 in Lublin and Warsaw (Zach臋ta National Gallery of Art) by Catholic Society for People in Need AGAPE, in partnership with Foundation for Art and Technology and the Muzyka Kres贸w Foundation. Financial support for the project was provided by the Orange Academy. The main aim of the initiative was to enable its participants, namely children from socially disadvantaged environments, to encounter with traditional folk music, as well as with an electro-acoustic and electronic music improvisation. Apart from gaining the basic knowledge about the aforementioned music genres, along with history and psychology of music, children had an opportunity to meet artists and culture researchers, to participate in the construction of instruments and to try their hand at stage performance. The project was also a promotion of these less popular, non-mainstream music genres.

The "Sound education and social change" project, to be executed at the European Culture Congress, includes a series of workshops, which present methods used in the "Tiru Riru" project, and a concert of experimental and improvised music, with participation of artists being involved in the project.

Creators of the project: Mateusz B膮ka艂a, Sebastian Mac
Curatated by Jaros艂aw Grzesica
Artists: Konrad Chyl, Monika Mami艅ska-Domagalska, Ewa Grochowska, Artur Ma艅ka-Chrzanowski aka Vasen Piparjuuri, Krzysztof Orluk, grupa kr39
The project is realized by the Art and Technology Foundation.

Timetable / 10.09.2011

10:00
Presentation of the educational activity of the Art and Technology Foundation and review of the details of the ?Tiru Riru? project ? its assumptions and products.
Host: Jaros艂aw Grzesica

11:00
Workshop: ?Active listening. Distinguishing the surrounding sounds.?
Host: Konrad Chyl

Active listening is an approach characterised by creative participation in the sonosphere. It is an important tool for composers of concrete music, sound environmentalists and artist going in for new improvisation (reductionism and free improv). Workshops are aimed at explaining the assumptions of active listening and presenting the related creative practices. In the first part, we will introduce the participants to basic notions in this field (soundscape, schizophonia, regeneration of perception, reductionism, epistemology of listening, concrete and acousmatic music). The second part will be devoted to practices in listening to and analysing the environment sounds. In the last (instrumental) part, participants will make themselves acquainted with various sound uttering techniques that make the basis of the micro-improv music (ultra-minimalism).

12:15
Workshop: "Sound space. Monophonic, stereophonic and quadraphonic method of sound reproduction."
Hosts: Mateusz B膮ka艂a and Sebastian Mac

Participants will familiarise themselves with the basics of sound design and reproduction. We will present basic sound reproduction systems (mono-, stereo- and quadraphonic) as well as simple, spatial audio effects like reverb or delay.

13:15
Workshop "Traditional music. Presentation of the vocal and instrumental heritage of the Eastern Europe."
Hosts: Monika Mami艅ska-Domagalska and Ewa Grochowska

We will discuss issues concerning the traditional music education. Participants will have the opportunity to learn how to accessibly transfer knowledge of traditional music, its rhythmic and instruments, regional variations and music/cultural universals; furthermore, they will also get acquainted with traditional games and songs.

14:15
Workshop "Electroacoustics and improvisation. The artist's workshop."
Host: Artur Ma艅ka-Chrzanowski aka Vasen Piparjuuri

This workshop will accessibly introduce the participants to techniques and tools used in experimental music.

15:15
Summary and conclusion
Host: Jaros艂aw Grzesica

17:00
Experimental music concert
Artists: Krzysztof Orluk / Vasen Piparjuuri / kr39

Creators and artists:

Mateusz B膮ka艂a
creator and coordinator of ?Tiru riru? project; works witch children and teenagers. As a musician, he explores the area of electroacoustic and experimental music, noise, musique concr?te and field recordings. Associated with the Foundation for Art and Technology, Warsaw Electronic Festival, Centre for Intercultural Creative Initiatives "Crossroads", Lona Records, IHM Records, NikoLabel. Performed with Alexei Borisov (RU), Ilia Belorukov (RU), Zavoloka (UKR), Jacaszek (PL), HATI (PL), Gilles Aubrey (DE), Dario Fariello (IT), Mirt (PL).

Sebastian Mac
guitarist creating and performing experimental, electroacoustic and improvised music. Associated with the Centre for Intercultural Creative Initiatives "Crossroads", Music of the Frontier Foundation and Warsaw Electronic Festival. Co-creator of the educational project "Tiru riru".

Jaros艂aw Grzesica
president of the Foundation for Art and Technology, art director of the Warsaw Electronic Festival. Experimental musician, curator of the new media projects, producer and promoter of the electronic music scene, music journalist, author of the workshops on technology of audiovisual production for syntezatory.pl. Curator of the new media and electronic music exhibitions in Zach臋ta National Gallery of Art and others. Performs solo as Seed Project, and in duos: Gold Plated Face with Toshinori Kondo and T.A.S.E.E. with Miko艂aj Trzaska. Founder and director of the WEF Laptop Orchestra.

Konrad Chyl
playing the percussion, electronic instruments, gramophone and various other items, he participated in numerous sessions of improvised music, together with Joel Grip, Pierre Borel, Krzysztof ,,Arszyn? Topolski, Miko艂aj Pa艂osz, Patryk Lichota, Piotr Tkacz, Piotr Kala. Seeks for his own artistic formula (sound scenario), located somewhere in between concert and sound installation.

Monika Mami艅ska-Domagalska
since 1991 connected with the Muzyka Kres贸w Foundation, as organiser of conferences and scientific lectures, also in charge of vocal workshops all around Poland. For several years Monika Mami艅ska-Domagalska has been running, alongside with Jan Bernad, the Vocal Group of International School for Traditional Music. She has participated in the release of ?Polish Songs? record and run the research project and series of workshops in Suwa艂ki, Bialystok and Lublin regions.

Ewa Grochowska
singer, teacher of traditional singing, violinist; lecturer at the International School of Traditional Music in Lublin (attached to the ?Muzyka Kres贸w? Foundation). She has perfected her skills under direction of recognised folklorists and ethnomusicologists from Poland and the Central and Eastern Europe. Among her other teachers were also traditional folk singers from Mazowsze, Lubelszczyzna and Polesie (Ukraine) regions as well as folk violinists like Jan Gaca from Przysta艂owice Ma艂e. Co-creator of the Kapela Braci Dziobak贸w z Woli Destymflandzkiej.

Artur Ma艅ka-Chrzanowski
performs under the stage name Vasen Piparjuuri. At present associated with the community of Warsaw Electronic Festival. Fascinated with emotional dimension of music but also with its objective, formal structure, he creates diverse and ambitious musical form, with numerous references to Aphex Twin and Dither works.

Krzysztof Orluk
ambient/drone/experimental/minimal style musician, sound designer and mastering engineer. Orluk's music is the compromise between the world of digital and
analogue hardware, software, acoustic, electroacoustic sounds and field recordings.
He presented his works at Warsaw Electronic Festival, Tauron New Music Festival, Wro Art Biennale, Warsaw Summer Jazz Days, Festiwal Ambientalny, Nu:Fonia Festival, ?Tiru Riru[...]?, as well as in University Planetarium in Cz臋stochowa and Polish Radio EURO. So far, Krzysztof has released two official music albums, his tunes are also presented on several VA compilations.

kr39
music formation combining traditional folk songs with improvised electroacoustic music. Selected performances: Warsaw Electronic Festival, Museumssommernacht Dresden, Festival of Musical Tradition and Avant-Guarde ?Kody?. Group members: Monika Mami艅ska-Domagalska, Konrad Chyl, Sebastian Mac and Mateusz B膮ka艂a.



Wydarzenie jest cz臋艣ci膮 Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011:
www.uwaganakulture.pl
Informacje o wszystkich wydarzeniach kulturalnych Polskiej Prezydencji mo偶na znale藕膰 na:
www.culture.pl



(C) FST | contact@fundacja.wef.pl | Built with Indexhibit | THIS